Aalter sluit meerjarige samenwerking rond Smart City Visie met TomorrowLab/Living Tomorrow

zaterdag, 26 november, 2016

De gemeente Aalter sluit en stad Genk intensifieert een meerjarige samenwerking rond Smart City Visie met TomorrowLab/Living Tomorrow.

De gemeente Aalter bouwt zo een toekomstvisie uit met TomorrowLab en zal via het Living Tomorrow platform en netwerk deze concreet omzetten naar pilots met als doel open innovatie. Concreet zullen in Aalter pilots worden opgezet rond de toekomst van communicatie met de burger.

Op een persconferentie in aanwezigheid van Dhr. Herman Van Rompuy, voorzitter van de adviesraad van TomorrowLab, titelvoerend burgemeester van Aalter Pieter De Crem, burgemeester van Genk Wim Dries en Joachim De Vos van TomorrowLab/Living Tomorrow, werden de plannen uit de doeken gedaan.

Pieter De Crem benadrukte er dat de toekomstgerichte communicatie moet leiden tot een kwaliteitsverhoging in de relatie met de burgers, die zich niet enkel zal uiten op vlak van communicatie, maar ook wat betreft wonen, werken, ontspannen, veiligheid en sensibilisatie. Smart Cities zijn geen doel op zich, benadrukte hij, maar een manier om de burger nog beter en efficiƫnter te dienen.

Verder wil Aalter ook nieuw en jong talent aantrekken en ondersteunen onder de vorm van een bedrijfsincubator in de gemeente: de IncubAalter. In dit project krijgen start-ups kansen zich te ontwikkelen en te groeien. Dit project moet ervoor zorgen dat hoogopgeleide jongeren de streek tussen Gent en Brugge niet verlaten met hun kennis, maar ter plaatse voor een meerwaarde zorgen.