Met het oog op het behalen van klimaatdoelstellingen, zoals het Burgemeestersconvenant, Oost-Vlaanderen klimaatneutraal en het Actieplan Duurzame Energie koos het gemeentebestuur voor 13 nieuwe, CO2-zuinige wagens en een laadinfrastructuur voor elektrische wagens.

Nieuw wagenpark

De nieuwprijs van een zuiver elektrische wagen of een hybride wagen mag dan enigszins hoger zijn dan een wagen met een verbrandingsmotor, de aankoop ervan kadert binnen de klimaatdoelstellingen en het Burgemeestersconvenant. Het milieuvriendelijke wagenpark bestaat uit:

• 3x Volkswagen E-Golf (volledig elektrisch)
  • 3x Volkswagen Golf GTE (hybride)
  • 1x Volkswagen Passat GTE (hybride)
  • 2x Volkswagen Caddy Maxi Trendline (CNG/aardgas)
  • 1x Volkswagen Caddy Maxi Van (CNG/aardgas)
  • 3x IVECO Daily MY2016 (CNG/aardgas)

Elektrisch rijden

De meeste Belgen rijden vandaag met een traditionele wagen op benzine of diesel. Naast de wagens op aardgas (CNG) gelooft het gemeentebestuur in elektrische voertuigen die rijden op groene energie. Zo zullen drie poolwagens (Volkswagen E-Golf) volledig elektrisch zijn. Elektrisch rijden heeft veel voordelen, zoals:

• De productie van fijn stof wordt naar nul herleid.
  • De CO2-voetafdruk wordt kleiner.
  • Het is de goedkoopste brandstof (5 euro per 100 km via de laadinfrastructuur in de gemeentelijke carport of thuis, gebruik maken van een openbare laadpaal kost 6 tot 9 euro per 100 km).
  • Er is een zero-emissiepremie voor de eigenaars.
  • Vrijstelling van belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting.
  • Het rijden is comfortabel en stil.

Ook de politiezone Aalter-Knesselare investeerde recent in drie elektrische wagens (BMW i3) en twee elektrische dienstfietsen.

80% minder CO2

Ook dankzij de aankoop van de hybride wagens zorgen we voor minder CO2-uitstoot. Zo vervangt de Volkswagen Golf GTE de Ford C-MAX, waardoor de uitstoot daalt van 150g CO2/km naar 36 gr CO2/km. Door de 13 wagens te vervangen, stoten ze maar liefst 22 ton minder CO2 per jaar uit, goed voor een vermindering van 80%* vergeleken met het vorige wagenpark.

Momenteel onderzoekt het gemeentebestuur ook de optie om te autodelen. Naast de openbare laadpaal aan het Sportpark zal er dit jaar een nieuwe laadpaal aan het gemeentehuis worden geïnstalleerd.

Tot slot investeert het lokaal sociaal beleid in drie elektrische fietsen voor het gemeente- en OCMW-personeel, om de dienstverplaatsingen milieuvriendelijker te maken. De fietsen zullen spoedig beschikbaar zijn.

*Berekend op 157.000 km, verdeeld over 13 wagens.

• Energie
  • Mobiliteit