Kr8chtig Aalter -  8 deelgemeenten sterk:

Lijstvorming gemeenteraadsverkiezingen 2018

FUSIELIJST = TURBOLIJST

De gemeenteraadsverkiezingen in 2018 staan volledig in het teken van een succesvolle fusie tussen Aalter en Knesselare. Een logische, toekomstgerichte fusie die door alle partners wordt gedragen zowel in Knesselare als in Aalter.

Wij staan opnieuw voor een betrouwbaar beleid met een doortastende aanpak en een visie op de uitdagingen van de toekomst.

Het kartel en de fusie tekenen zich ook af in de lijstvorming. De lijst bestaat decretaal uit 29 kandidaten. Dit betekent dat het aantal kandidaten, vorige legislatuur nog samen op een aantal van 44, nu tot 29 wordt herleid.

De kartellijst zal dus 29 kandidaten tellen, 21 voor CD&V en 8 voor N-VA waarvan 14 vrouwen en 15 mannen.

Burgemeester Erné De Blaere, de Aalterse schepenen Martine Bergez en Bieke De Neve en ook de Knesselaarse schepenen Fons De Neve en Sabine Van Wonterghem zijn geen kandidaat meer.

Burgemeester Erné De Blaere begon zijn politieke loopbaan bij de toenmalige 'Gemeentelijke Volkspartij' (GVP), maar trad bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 toe tot de nieuw gevormde partij Groep9910. Na winst bij deze verkiezingen werd hij schepen van de gemeente. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 werd Erné De Blaere eerste schepen. En in 2014 werd hij burgemeester van Knesselare.

Schepen Martine Bergez was gemeenteraadslid sinds 9 februari 2001 en onafgebroken schepen van 23 februari 2006 tot nu. Ze was tevens lid van de politieraad.

Schepen Bieke De Neve was schepen sinds 2 januari 2007, OCMW-voorzitter van 2 januari 2007 tot 7 januari 2013 en ook lid van de politieraad.

Ook 6 zetelende gemeenteraadsleden uit Aalter, namelijk Bart Van Caenegem, Eveline Eggerick, Dirk Maes, Veroniek Vermeulen, Veerle Denolf en Miguel De Ruyck zijn niet langer kandidaat.

Wij wensen hen allen uitdrukkelijk te bedanken voor hun inzet in hun mandaat.

Lijsttrekker Pieter De Crem heeft in zijn “turbolijst”, een combinatie van 15 mannen en 14 vrouwen op de lijst samengebracht met een vertegenwoordiging van de 8 deelgemeenten en dit in een mix van alle leeftijdsgroepen.

Burgemeester Patrick Hoste, Schepenen Herlinde Trenson, Hedeli Sassi, Dirk De Smul, Philippe Verleyen en Patrick Verwilst  en meerdere gemeenteraadsleden worden in stelling gebracht, alsook met schepen Johan Van den Kerchove die lijstduwer wordt en samen met Kristof De Blaere het dubbel lijstduwerschap op zich nemen.

Kartelpartner N-VA neemt de 5e en de 6e plaats in met respectievelijk schepen en OCMW-voorzitter Luc De Meyer, en Sofie Vermeersch. Hun andere kandidaten nemen de eerste 6 plaatsen van de tweede stemkolom in.

Tenslotte geven nog 4 Knesselaarse kandidaten vanaf plaats 24 tot en met plaats 27 stuwkracht aan de lijst, die door het dubbel lijstduwersduo De Blaere en Van den Kerchove één geheel vormt.

• Verkiezingen