Na één jaar coronamaatregelen opent ArtA’A officieel de deuren op vrijdag . Met een feestelijk opendeurweekend, én een knaller: de onthulling van het beeld Forever, een man en een vrouw in een innige omhelzing. En of de Aalternaar zijn ArtA’A omhelst en omarmt. Tijdens het eerste jaar – in volle coronaperiode - kwamen er al bijna 200.000 bezoekers over de vloer.

Het ArtA’A-gebouw werd in de zomer van 2020 de nieuwe thuis van de Academie voor muziek, woord en dans, de Academie voor beeldende kunst (KUMA), de bibliotheek, het genealogisch documentatiecentrum en de cel Cultuur en toerisme. Het Aalters kloppend hart van kennis en cultuur, dus. Een plaats waar burgers informatie, ontspanning en cultuur kunnen verzamelen, delen en beleven.

Het ambitieuze concept werd uitgewerkt in 2015, de werken gingen in 2018 van start en vandaag is ArtA’A dé blikvanger in een stationsomgeving die in de toekomst nog meer aan belang zal winnen. Het lokaal bestuur koos een gebouw met ambitie. Duurzaam, toekomstgericht, toonaangevend en innovatief, waar een Smart City als Aalter voor wil staan. Het gebouw schittert met high-end woord- en dansstudio’s, grote en riante ateliers, het Theater en een belevingsbibliotheek weerspiegelt de ambitie van Aalter om volop in te zetten op kunst, cultuur en kennis en laagdrempelig, open en gebruiksvriendelijk te zijn.

Inspirerende omgeving, inspirerend kunstwerk

Bij een inspirerend gebouw hoort een inspirerend kunstwerk, dat het lokaal bestuur aankocht op de Kunstbiënnale van Rotary Aalter in het Kasteel van Poeke. Het beeld Forever, een man en een vrouw in een kussende omhelzing, is van de hand van de Vlaamse kunstenares Linde Ergo die jarenlang woonde en werkte in New York. Haar beeld, dat staat voor Vereniging, weerspiegelt het verleden én de toekomst. Forever veruitwendigt het succesvolle huwelijk tussen Aalter en Knesselare (om het elke dag samen sterker en beter te doen), maar staat ook symbool voor het samengaan van de verschillende diensten binnen ArtA’A en het samenbrengen van mensen, verenigingen en bezoekers en zo kruisbestuivingen en originele, out-of-the-box ideeën te stimuleren.

225.000 bezoekers en meer

Ook de Aalternaar omhelst intussen al het nieuwe ArtA’A-gebouw. Na één jaar staat ArtA’A op de kaart als bruisend hart van kennis en cultuur. Ondanks de coronabeperkingen kwamen tijdens de eerste 12 maanden– van september 2020 tot en met augustus 2021 – al bijna 200.000 bezoekers over de vloer. In 2021 staat het bezoekersaantal al op 150.000 en zal de kaap van de 225.000 overschreden worden. De bib kan schitterende uitleencijfers voorleggen, de archiefleeszaal haalt de beste resultaten van de laatste 10 jaar en voor toeristen is ARTA’A nu al de startplek om een toeristische tocht door Aalter aan te vatten. Verwacht wordt dat het gebouw de komende jaren, als corona voorbij is, nog aan belang, bruis en bezoekers zal winnen.

Programma

Op vrijdag 17 september 2021 om 19.00 uur opent het nieuwe kennis-en cultuurcentrum Art’A officieel haar deuren. Burgemeester Pieter De Crem en Vlaams Minister van Jeugd en Media  Benjamin Dalle onthullen het standbeeld Forever. Klara-presentatrice Lies Steppe presenteert het gebeuren. Op zaterdag 18 september 2021 is ArtA’A de hele dag open voor het publiek. De Academie voor Muziek, Woord en Dans organiseert een Instrumentenvoorstelling van 10.00 u tot 13.00 u in samenwerking met het jeugdorkest van Aalter. Geïnteresseerden maken kennis met een breed aanbod aan instrumenten en de leerlingen kiezen het instrument dat ze willen leren bespelen. Inschrijven is verplicht via www.aalter.be/instrumentenvoorstelling.

Voor alle andere activiteiten hoef je niet in te schrijven. Bezoekers kunnen doorlopend aansluiten bij een begeleide rondleiding door het gebouw. Jonge speurneuzen kunnen deelnemen aan een zoektocht op de tablet. In de namiddag worden er vertelsessies georganiseerd in de voorleeshoek van de bib en is er randanimatie voorzien voor groot en klein. De bib is doorlopend open van 9.00 u tot 17.00 u en ook de cursisten van de Beeldende Kunst kun je de hele dag aan het werk zien.

• Gebouwen & infrastructuur
  • Cultuur