De nieuwe fusiegemeente Aalter wil de dorpskern van Knesselare een pak gezelliger maken. Er wordt ook onderzocht of er een ringweg rond het dorp kan komen.

Burgemeester Pieter De Crem (CD&V) broedt samen met zijn schepencollege op plannen om De Plaats in Knesselare een nieuwe look te geven. “Nu is De Plaats, het dorpsplein van Knesselare, eigenlijk gewoon een parking. Dat is zonde en dat moet veranderen”, zegt burgemeester De Crem. “We gaan de mooie Sint-Willibrorduskerk meer tot zijn recht laten komen. Op De Plaats moet er voor de horeca van Knesselare ook ruimte komen voor brede terrassen. Parkeren zal nog altijd op een deel kunnen, maar zeker niet meer op heel het plein. Maar de auto’s daar weghalen gaan we enkel doen, wanneer er in de dichte omgeving van het centrum een alternatief gevonden is. Daar zijn we nu volop mee bezig.”

Ringweg
In de meerjarenplanning van Aalter staat ook 100.000 euro ingeschreven voor het onderzoek naar een ringweg rond Knesselare. “Dat zou een goede oplossing zijn om het zwaar verkeer voor eens en voor altijd uit het centrum te halen. Maar dat zijn dossiers die je als gemeente nooit alleen kan doen, en waar de Vlaamse overheid moet in meespelen”, zegt De Crem.

11 miljoen

De deelkern Knesselare krijgt in het meerjarenplan van de komende vijf jaar een groot deel, met 11 miljoen euro aan investeringen. Het project van het oud klooster is het duurste, met 5 miljoen euro. Voor het grote rioleringsproject aan Zandekens, Kleiten en Westvoorde wordt ook bijna 4 miljoen euro voorzien.

© Artikel door Joeri Seymortier voor Het Laatste Nieuws. Gepubliceerd op 23 december 2020.

• Mobiliteit & openbaar vervoer
  • Gebouwen & infrastructuur