Aalters jongerenvoorzitter Michaël Canoot woonde afgelopen week de YEPP-conferentie over 'Changing Times: Diversificatie van het leren' bij in Oekraïne, als vertegenwoordiger van JONGCD&V Nationaal.

De conferentie, waaraan 80 afgevaardigden uit 30 Europese landen deelnamen, kwam bijeen om te discussiëren en te debatteren over een aantal van de meest belangrijke kwesties in het huidige onderwijssysteem en hoe deze kunnen worden overwonnen.

Het thema van het weekend was gericht op onderwijs en de noodzaak om de leermethoden te diversifiëren om de uitdagingen van vandaag de dag het hoofd te kunnen bieden; met de vooruitgang die in de technologie is geboekt en de toename van de behoeften aan vaardigheden van de beroepsbevolking, is het belangrijk dat deze worden weerspiegeld in het onderwijssysteem, zodat aan deze eisen kan worden voldaan. De deelnemers kregen de kans om in contact te komen met vooraanstaande deskundigen uit de onderzoekswereld en om een beter inzicht te krijgen in de problemen rond onderwijs en mogelijke alternatieven.

De voorzitter van de YEPP, Lidia Pereira, zei tijdens het evenement: "De jeugd is de toekomst en we moeten ervoor zorgen dat zij de belangrijkste vaardigheden verwerven die de samenleving vooruit zullen helpen. Onderwijs speelt hierbij een sleutelrol; het is daarom belangrijk dat dit vandaag wordt besproken in plaats van morgen".

De vice-minister van Onderwijs in Griekenland, Sofia Zacharaki, die deelnam aan een paneldiscussie over onderwijs, verklaarde dat: "Het onderwijs is vandaag de dag meer gericht op op opvoeders dan op studenten. De focus ligt op de leraar, omdat hij/zij de informatie verstrekt, maar geen interactie met de leerlingen nodig heeft, waardoor ze het vertrouwen daarvoor missen.

Petro Poroshenko, 5e president van Oekraïne en leider van de Europese solidariteit, hield een toespraak en zei: "Ik ben ervan overtuigd dat de jongeren die vandaag aanwezig zijn binnenkort de drijvende kracht achter de veranderingen zullen worden, niet alleen in Oekraïne en Europa, maar in de hele wereld.

Leden van de Jeugd van de Europese Volkspartij (YEPP) bespraken en namen resoluties aan met de titel "Het creëren van betere kansen voor Europese jongeren en jonge gezinnen op het platteland en in afgelegen gebieden", het veroordelen van de invasie van de Republiek Turkije in Noord-Syrie" en "Het illegale memorandum van overeenstemming tussen Turkije en Libië". Daarnaast is er het Witboek "Onderwijs. Changing Times: Ook 'Diversificatie van het leren' werd op de conferentie aangenomen.