Het Kasteel van Poeke is sinds vandaag officieel eigendom van Vlaanderen, en niet meer van de gemeente Aalter.
Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) kwam de sleutel maandagmiddag ophalen. Toerisme Vlaanderen wordt nu beheerder, en wil
tegen 2023 een effectief plan hebben voor de toekomst van het kasteel. Maar wat zijn nu concreet de plannen?

Vlaanderen neemt het Kasteel van Poeke over van het gemeentebestuur van Aalter, en betaalt daar een symbolische euro voor.
Het kasteel wordt opgenomen in een Vlaams netwerk van kastelen en kasteeltuinen, en zal de komende jaren veel meer toeristisch uitgespeeld worden. Het kasteel kostte de gemeente Aalter jaarlijks een paar honderdduizenden euro's aan onderhoud, en die kost valt nu weg.

Dat de gemeente het kasteel nu kwijt is, wil burgemeester Pieter De Crem (CD&V) alvast niet horen.
“Het kasteel staat nog altijd in Aalter, en zal altijd in Aalter blijven staan”, zegt De Crem. “Het staat op Aalterse grond, en blijft het
kasteel van elk van de 30.000 Aalternaren. Het beheer van het kasteel en het kasteeldomein, zal nu alleen bovengemeentelijk
gebeuren. Dat wil zeggen dat het allemaal nog grootser kan worden. Toerisme Vlaanderen zal het Kasteel van Poeke verder
uitbouwen, en vooral ook meenemen in haar promotie. Heel veel meer mensen zullen van deze prachtige plek kunnen genieten. En ja, het onderhoud van het kasteel kostte de gemeente sinds 1977 heel veel geld. Dat is iets wat nu wegvalt. Wij geloven dat er alleen maar winnaars zijn in dit verhaal.”

Wie nu iets wil organiseren in het Kasteel van Poeke, of er pakweg een fotosessie voor een huwelijk wil doen, zal vanaf nu dus
niet meer bij de gemeente moeten aankloppen. Al die aanvragen moeten nu via Vlaanderen gebeuren. Of dat voor de Aalterse
verenigingen nog even vlot zal gaan, valt natuurlijk af te wachten. “Ook daar moet je de voordelen van zien. Als Rotary hier haar
Kunstbiënnale wil houden, zal dat in een groter programma opgenomen worden, en zal daar ook Vlaamse promotie voor gemaakt worden”, zegt burgemeester De Crem.

Zuhal Demir kwam ‘haar kasteel' ondertussen al voor de tweede keer persoonlijk bezoeken. Bij aankomst werd ze door De Crem
ludiek als ‘kasteelvrouw' aangesproken. Maar wat zijn nu effectief haar plannen met het Kasteel van Poeke? “Wat we hier concreet gaan doen, daar kan ik mij hier vandaag niet op vastpinnen”, zegt minister Demir. “In het najaar gaan we hier een ontmoetingsmoment organiseren. Iedereen die ook maar iets met het kasteel te maken heeft, zal samengebracht worden. Tegen 2023 wil ik dan een concreet en goed gedragen plan, over wat hier in het kasteel allemaal zal kunnen. Maar het is nu al duidelijk dat we de toeristische kaart gaan trekken. Natuurlijk geen massatoerisme, maar een stek voor de meerwaardezoeker. Dit is een prachtig domein, en moet echt door meer mensen ontdekt worden. Wanneer we op reis zijn in de Loire gaan we altijd meteen op zoek naar een kasteel om te bezoeken. Wel, we moeten ervoor zorgen dat mensen dat ook in Vlaanderen gaan doen. Het Kasteel van Poeke zal uitgebouwd worden tot een nieuwe parel in ons netwerk van kastelen in Vlaanderen. Wie Gent of Brugge bezoekt, zal niet aan een stop bij het Kasteel van Poeke kunnen weerstaan”, voorspelt de minister nog.

Artikel door Joeri Seymortier voor Het Laatste Nieuws. Gepubliceerd op 12 Juli 2021.

• Gebouwen & infrastructuur
  • Cultuur