Op parking Aard opende vorige week een snellaadstation voor vier elektrische voertuigen: elektrische rijders kunnen er op een kwartier tijd tot wel 300 km bereik ‘tanken’ met groene stroom. Daarmee slaat onze gemeente voorgoed de weg in richting duurzame mobiliteit.

Het lokaal bestuur maakt van duurzaamheid één van zijn topprioriteiten voor de komende jaren. Tegen 2030 wil Aalter op haar grondgebied minstens 40% minder CO2 uitstoten. Om die ambities kracht bij te zetten, zijn heel wat klimaatacties op Aalter-maat gepland. Zoals elektrisch rijden. Maar om comfortabel elektrisch te kunnen rijden, is er voldoende laadinfrastructuur nodig. Op parking Aard opende Fastned, in samenwerking met het lokaal bestuur, daarom een nieuw snellaadstation. Dat station ligt langs de Knokkebaan (N44) en vlakbij de op- en afritten van de E40, waardoor zowel inwoners van Aalter als passerende elektrische rijders gebruik kunnen maken van het laadstation. Met groene stroom snelladen elektrische rijders er in een kwartier tijd tot wel 300 km. Terwijl hun wagen oplaadt, kunnen ze een bezoekje brengen aan de horeca of snel een boodschap doen.

Eerste gemeente
Aalter is de eerste gemeente in Vlaanderen die met Fastned, een bedrijf dat in heel Europa actief is, samenwerkt voor de bouw van een snellaadstation. Op die manier is het ook een toonvoorbeeld van een openbaar bestuur dat vaart wil zetten achter de overgang naar duurzame mobiliteit. Door het klimaatplan van de Vlaamse overheid - nieuwe wagens moeten vanaf 2027 mogelijk verplicht elektrisch zijn - wordt de dringendheid voor snelle laadinfrastructuur immers steeds groter. Naast het nieuwe snellaadstation op parking Aard, zijn er nu al vijf laadpunten voor elektrische wagens op de parking van het gemeentehuis, aan het Sportpark en het Hoefijzer (telkens in het centrum), op de parking Sportstraat in Knesselare en langs de Eekloseweg ter hoogte van de parking aan de pastorij in Ursel. Er komen er in de toekomst nog een pak bij. Ook de elektrische fietser wordt niet vergeten. Op de Markt (aan de Sint-Corneliuskerk) staan al vier elektrische laadpalen voor fietsen, ook aan de fietsenstalling aan ArtA’A kan je jouw fiets opladen.

Groener wagenpark
Het lokaal bestuur zet al jaren in op duurzaam rijden. Door 13 wagens te vervangen door elektrische, hybride of voertuigen op aardgas, stoot het gemeentelijk wagenpark nu al 22 ton minder CO2 per jaar uit. Dat is een vermindering van 80% vergeleken met de vorige vloot en er wordt nu al onderzocht om straks nog beter te doen. Aalter voorziet ook een unieke aanmoedigingspremie van 500 euro om inwoners een duwtje in de rug te geven en over de streep te trekken om een elektrische wagen aan te kopen. Elke Aalterse particulier, die 18 jaar is of ouder, kan de premie aanvragen via www.aalter.be/premie-elektrische-wagen. Voorwaarde is wel dat de – nieuwe – auto is aangekocht bij een verkooppunt, vestiging, garagehouder, concessiehouder of een dealer op het grondgebied van Aalter.

• Energie
  • Mobiliteit & openbaar vervoer