Gestart met mondmaskers en handgels en nu mag start-up uit Aalter medische koelkasten leveren aan 90 vaccinatiecentra in Vlaanderen

Apothekeres Leen Debackere en haar man Ben Mauws uit Bellem bij Aalter mogen met hun start-up 150 medische koelkasten leveren aan 90 vaccinatiecentra in Vlaanderen.

Het koppel heeft naast de apotheek ook het bedrijfje OneStopMedicalShop. “We zijn daar in maart mee gestart, omdat er toen uit verschillende hoeken vraag kwam naar medisch materiaal dat niet voorhanden was”, zeggen Leen en Ben. “Toen hebben we vooral mondmaskers, handschoenen en handgels gezocht en gevonden. Nu komen daar de medische koelkasten bij die in elk van de vaccinatiecentra nodig zijn. We zijn blij dat we een contract kunnen afsluiten hebben met de overheid, om een van de leveranciers te zijn. Onze eerste medische koelkast hebben we geleverd in het vaccinatiecentrum van onze thuisgemeente Aalter.”

Een medische koelkast verschilt van uitzicht eigenlijk niets van een koelkast in je keuken of garage. “En toch is er veel verschil. Zo gaat er een alarm af wanneer de stroom uitvalt, zodat de vaccins die er in zitten niet verloren zouden gaan. De koelkast is ook perfect op temperatuur af te stellen, zonder ook maar de kleinste schommeling. Alles is medisch gekeurd. Allemaal nodig om de vaccins optimaal een paar dagen te kunnen bewaren”, klinkt het.

Trots

Burgemeester Pieter De Crem (CD&V) kwam een kijkje nemen bij de levering. “Ik ben trots dat een start-up uit onze gemeente dit mag doen”, zegt De Crem. “De volksgezondheid staat nu voorop, dus daar moeten we allemaal samen voor gaan. Met de komst van de koelkasten is het vaccinatiecentrum bijna ingericht. Nu is het nog wachten op de vaccins zelf”, zegt Pieter De Crem nog.

Artikel door Joeri Seymortier voor Het Laatste Nieuws. Gepubliceerd op 6 februari 2021.

• Gezondheid & welzijn
  • Volksgezondheid