Wanneer de cafés en restaurants aanstaande maandag (8 juni) opnieuw de deuren mogen openen, dan zal Aalter (en haar 7 woonkernen Knesselare, Ursel, Bellem, Lotenhulle, Poeke, Sint-Maria-Aalter en Aalter-brug) er volledig klaar voor zijn!
Dat het goed wonen, leven en werken is in Aalter is algemeen geweten. Maar ook ontspanning, rust en een gezellig terrasmoment staan hoog aangeschreven; daar zijn de maar liefst 93 cafés en restaurants in onze gemeente het bewijs van.

Zodra het eerste bord of glas geserveerd wordt, zullen de Aalterse café -en restaurantuitbaters op de steun van het gemeentebestuur kunnen rekenen. Dat vertaalt zich in concrete beleidskeuzes waardoor markten, pleinen en terrassen in hun maximale bezetting geïnstalleerd en gebruikt kunnen worden. Rekening houdend met de nodige vrije doorgangen en 2 meter voor rolstoelgebruikers en rollators, kunnen wij verzekeren dat een ontspannend en rustgevend moment optimaal én in veilige omstandigheden kan plaatsvinden. Alle 30.000 Aalternaren (en de vele bezoekers) zullen de kans krijgen om dit ten volle te beleven.

Concreet:
Alle cafés die een tijdelijke uitbreiding (tot en met 31 juli 2020) van hun terras wensen door te voeren, kunnen dit aanvragen via www.aalter.be/terrasuitbreiding. Via ditzelfde formulier is het ook mogelijk om extra terrasstoelen te bekomen bij de gemeentelijke uitleendienst. Voetpaden en fietspaden moeten wel steeds toegankelijk blijven. De aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld.

Het gemeentebestuur zal rood-witte bloemen uitdelen aan de horecazaken om bij de terrassen te plaatsen. Deze uniforme inrichting zorgt voor een zichtbare verbondenheid.

Elke zondag van 11.00 u tot 13.00 u (in juni en juli) zal er een aperitiefmoment in het centrum van alle deelkernen mogelijk zijn (bijvoorbeeld op de plaats in Knesselare of het kerkplein in Aalter-Brug). Deze zones zullen gemarkeerd staan. Inwoners, verenigingen, enz… zijn vrij om dit moment naar hun eigen wens in te vullen, mits de veiligheidsnormen gerespecteerd blijven.
Het gemeentebestuur van Aalter wenst iedereen veel succes en genot toe bij de heropstart van de Aalterse horecazaken.

Binnenkort neemt zij ook het initatief om alle cafés en restaurants samen te brengen in een culinair evenement, dat bekend zal staan onder de naam van ‘HorecAalter’.

• Economie
  • Feesten en evenementenbeleid